** بـــــاب الجــــــواد **
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَيهِ و عَلي آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِي کُلِّ سَاعَهٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا
انجمن اسلامي دانش آموزان
يا رضي
ارتباط با مدير
نام :
ايميل:
موضوع:
پيغام :
نويسندگان وبگاه
آرشيو مطالب
ديگر امکانات

Alternative content


پخش زنده حرم حدیث موضوعی ذکر روزهای هفته
محل تبليغات شما
روش برخورد با مردم
نويسنده محمدرضا نصیری در پنج شنبه 12 شهريور 1394 |

مرحوم شیخ طوسى رضوان اللّه تعالى علیه در کتاب رجال خود آورده است :

در یکى از روزها، عدّه اى از دوستان امام رضا علیه السلام در منزل آن حضرت گرد یکدیگر جمع شده بودند و یونس بن عبدالرّحمن نیز که از افراد مورد اعتماد حضرت و از شخصیّت هاى ارزنده بود، در جمع ایشان حضور داشت .

هنگامى که آنان مشغول صحبت و مذاکره بودند، ناگهان گروهى از اهالى بصره اجازه ورود خواستند.

امام علیه السلام ، به یونس فرمود: داخل فلان اتاق برو و مواظب باش هیچ گونه عکس العملى از خود نشان ندهى ؛ مگر آن که به تو اجازه داده شود.

آن گاه اجازه فرمود و اهالى بصره وارد شدند و بر علیه یونس ، به سخن چینى و ناسزاگوئى آغاز کردند.

چرا به امام رضا (ع) غریب‌الغربا می‌گوییم؟
نويسنده محمدرضا نصیری در پنج شنبه 12 شهريور 1394 |

 استاد پناهیان:

معمولا زائرانی که از مناطق دیگر جهان بخصوص مردم مظلوم مناطق شیعه نشین در اطراف و همچنین آنهایی که در کنار حرم امیرالمومنین(ع) و یا موسی بن جعفر(ع) و یا حتی ابا عبدالله، به پابوس آقا امام رضا(ع) مشرف می شوند این سوال را از ما می پرسند که چرا شما به امام خود غریب الغربا می گویید و گاهی اوقات این سوال برخی از ایرانی ها نیز می باشد.

 

آشنائى به تمام لغت ها و زبان ها
نويسنده محمدرضا نصیری در چهار شنبه 11 شهريور 1394 |

مرحوم شیخ صدوق ، شیخ حرّعاملى و دیگر بزرگان به نقل از اباصلت هروى حکایت کنند:

حضرت ابوالحسن ، امام علىّ بن موسى الرّضا علیه السلام به تمام زبان ها و لغات ، آشنا و مسلّط بود؛ و با مردم با زبان محلّى خودشان صحبت مى نمود.

و بلکه حضرت در لهجه و تلفّظ کلمات ، از خود مردم فصیح تر سخن مى فرمود، تا جائى که مورد حیرت و تعجّب همه اقشار و افراد قرار مى گرفت .

اباصلت گوید: یک از روزها به آن حضرت عرض کردم : یاابن رسول اللّه ! شما چگونه به همه زبان ها و لغت ها آشنا شده اى ؛ و این چنین ساده ، مکالمه مى نمائى ؟

امام رضا(ع) و تبلیغات ضد علوی
نويسنده محمدرضا نصیری در چهار شنبه 11 شهريور 1394 |

عباسیان به منظور طرد علویان از جامعه به شیوه‌هایی متوسل می‌شدند که از مهمترین آنها تبلیغات زهرآگین آنان در شکل‌های مختلف به هدف بی اعتبار کردن شخصیت علمی علویان نزد مردم بود. خدشه وارد ساختن به تصورات مردم درباره عظمت خاندان رسالت، تنها هدف مهمی بود که از طرق مختلف توسط عباسیان دنبال می‌شد و در هر زمان، متناسب با شرایط و اوضاع و احوال آن زمان به تبلیغات خود شکل می‌دادند.

 

مناظرات مهم امام رضا (ع)
نويسنده محمدرضا نصیری در چهار شنبه 11 شهريور 1394 |

گرچه مناظرات امام علی بن موسی الرضا ـ علیه السّلام ـ فراوان است، ولی از همه مهمتر هفت مناظره است.
این مناظرات را عالم بزرگوار، مرحوم شیخ صدوق، در کتاب عیون اخبار الرضا آورده و مرحوم علامه‌ مجلسی نیز در جلد 49 بحارالانوار از کتاب عیون نقل کرده و در کتاب مسند الامام الرضا جلد 2 نیز آمده است. این مناظرات عبارتنداز:
1
ـ مناظره با جاثلیق.
2
ـ مناظره با رأس الجالوت.
3
ـ مناظره با هربز اکبر.
4
ـ مناظره با عمران صابی.
این چهار مناظره در یک مجلس و با حضور مأمون و جمعی از دانشمندان و رجال خراسان صورت گرفت.
5
ـ مناظره با سلیمان مروزی که مستقلاً در یک مجلس با حضور مأمون و اطرافیانش صورت گرفت.
6
ـ مناظره با علی بن محمد بن جهم.
7
ـ مناظره با ارباب مذاهب مختلف در بصره.
هر یک از این مناظرات دارای محتوای عمیق و جالبی است که امروزه هم با گذشت حدود هزار و دویست سال از آن تاریخ رهگشا و بسیار آموزنده و پر بار است، هم از نظر محتوا و هم از نظر فن مناظره و طرز ورود و خروج در بحث‌ها.

 

علی بن موسی الرضا
نويسنده محمدرضا نصیری در دو شنبه 9 شهريور 1394 |

ابوالحسن علی بن موسی الرضا (۱۴۸۲۰۳ ه‍. ق)، ملقب به « رضا » امام هشتم شیعیان دوازده امامی است که وی را با عنوان امام رضا یاد می‌کنند. پدر او ابوالحسن موسی الکاظم‌الصابر (امام کاظم) هفتمین امام شیعیان و مادرش طبق روایات مختلف نام‌ها، کنیه‌ها و لقب‌های «ام‌البنین، نجمه، سکن و تکتم» را دارد. زادگاه علی بن موسی شهر مدینه بود و در توس درگذشت. شیعیان مأمون خلیفه عباسی را که او را ولیعهد حکومت عباسیان کرده بود را مسئول وفاتش می‌دانند. مقبره وی در شهر مشهد قرار دارد و سالانه مورد بازدید میلیون‌ها مسلمان شیعه و سنی از ایران، پاکستان، بحرین، عراق و دیگر کشورها قرار می‌گیرد.

القاب و کنیه‌ها

کنیه‌ها : ابوالحسن و ابوعلی

لقب‌ها : رضا، صابر، زکی، ولی، وفی، صدیق، رضی، شمس الشموس، معین الضعفاء و الفقراء، غریب الغربا، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المؤمنین، مکیدة الملحدین، کفو الملک، رب‌السریر، رئاب التدبیر، شمس توس، خورشید ولایت، ضامن آهو، عالم آل محمد، ثامن الحجج، امام الرئوف

دوران زندگی

علی بن موسی زادهٔ جمعه ۱۹ رمضان یا نیمه ماه رمضان یا پنج شنبه ۱۱ ذیقعده یا ۱۰ رجب سال ۱۴۸ هجری در شهر مدینه بود. او ۲۴ سال وچند ماه را با پدرش به سر برد؛ ولی مطابق آنچه گفته شد، عمر او در روز مرگ پدرش موسی کاظم، ۳۵ سال یا ۲۹ سال و دو ماه بوده و پس از مرگ پدرش چنانکه در مطالب السئول نیز آمده، ۲۵ سال زیسته‌است و مدت امامت او حدود ۲۰ سال طول کشید، که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت. رضا در مدینه، پس از مرگ موسی کاظم، امامت برمردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگی امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد، و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش، رییس مذهب شیعه جعفر صادق پرداخت. در طول این مدت، او در دنباله حکومت هارون الرشید را که ده سال و بیست و پنج روز بود زیست. سپس امین از سلطنت خلع شد و عمویش ابراهیم بن مهدی برای مدت بیست و چهار روز به سلطنت نشست. آنگاه دوباره امین علیه او شورش کرد و برای وی از مردم بیعت گرفته شد. یکسال و هفت ماه حکومت کرد ولی به دست طاهر بن حسین کشته شد. سپس عبد الله بن هارون، مامون، به خلافت تکیه زد و بیست سال حکومت کرد. در زمان حکومت مامون، آن گونه که در کتب معتبر شیعه آورده‌اند او که علاقه مردم ایران به امامان شیعه را می‌دید تصمیم گرفت رضا را مجبور کند تا از مدینه به خراسان بیاید و او را به عنوان ولیعهد و جانشین خود معرفی کند و چنان چه شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه آورده‌است روز اول ماه رمضان روز بیعت به ولایت عهدی رضا توسط مامون است، تا با این روش بتواند در بین مردم محبوبیت قابل ملاحظه‌ای پیدا کند و درضمن تصمیم داشت تا رضا را نزد خود بیاورد و کارهای او را تحت نظارت کامل خود قرار دهد. سپس مأمون اورا توسط زهرکشت

 

صفحه قبل 1 صفحه بعد

لينک دوستان ما
» اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان زنجان
» فلش بنر
» رشد
» تلویزیون اینترنتی رضوی
» ویکی پدیا (فارسی)
» جامعه اهل البیت
» ظهور
» پایگاه منتظران و شیعیان جهان
» موسسه قرآن و نهج البلاغه
» جی پی اس ردیاب ماشین
» ال ای دی هدلایت زنون led
» جلو پنجره زوتی

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان یا رضی :::: Ya Razi و آدرس ya-razi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





درباره وبگاه

حتما قرار شاه و گدا هست یادتان///// آری همان شبی که زدم دل به نامتان///// مشهد، حرم، ورودی باب الجوادتان///// آقا، دلم عجیب گرفته برایتان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام خامنه ای : امام هشتم علیه‌الصّلاةوالسّلام ولىّ‌نعمتِ معنوى و فکرى و مادّى ملت ماست.
مشخصات نشريه
بـــــــــاب الجـــواد
.: طراحي و کدنويسي قالب :.بـــــــــاب الجـــواد :.
تمامي حقوق مادي و معنوي اين وبگاه محفوظ و متعلق به مدير آن مي باشد.کپي برداري از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...